NoIdentity

NoIdentity

5 efektívnych SEO nástrojov zadarmo

Napísala Scarlett

Priznajme si to, riešiť SEO môže byť niekedy strašne otravné a časovo náročné. Keď som začínala s optimalizovaním stránok, strávila som hodiny čítaním článkov, skúšaním rôznych nástrojov a hľadaním kvalitných kurzov. Nemôžem povedať, že to bola úplná strata času. Určite by mi však pomohlo, keby mi vtedy niekto povedal, do čoho sa ten čas oplatí investovať a do čoho naopak nie. Mojim cieľom bolo naučiť sa robiť dobré SEO na úrovni jednotlivca pre vlastné potreby. Nechcela som sa stať SEO špecialistkou pracujúcou v digitálnej agentúre.

Zabudnite na všetko, čo ste o optimalizácii webov čítali a zatvorte záložky s linkami na drahé SEO nástroje. Ak si chcete web optimalizovať sami a máte chuť učiť sa, týchto 5 zadarmo nástrojov vám v tom zaručene pomôže.

Hľadáte namakané kurzy na tému SEO? Prestaňte snoriť po webe a kliknite si na stránku Learn2Code! To najlepšie IT vzdelanie, aké na Slovensku môžete dostať. 😉

1. Google Search Console

Väčšina ľudí na Slovensku preferuje Google ako svoj primárny vyhľadávač. Táto skutočnosť nám výrazne uľahčuje optimalizáciu webu. Nemusíme sa totiž zaoberať tým, ako fungujú ostatné vyhľadávače a môžeme sa sústrediť výhradne na prácu s Google nástrojmi.

Google Search Console (predtým Google Webmaster Tools) je nástroj na kontrolu indexácie vášho webu. Prečo je to dôležité? Na to, aby ste boli viditeľný musí Googlebot (robot prehliadajúci vašu stránku) o vás vedieť – indexovať vašu stránku. Keď sa raz robot dostane na váš web, zbiera informácie o tom, čo tam našiel a ako stránku vidí. Tieto informácie sú pre SEO nesmierne cenné. Search Console vám vie povedať:
odkiaľ sa ľudia dostali na váš web (kľúčové slová, odkazujúce zdroje),
– aká je priemerná pozícia vášho webu vo vyhľadávaní,
– aký je celkový počet indexovaných stránok vášho webu,
– ktoré stránky na vašom webe majú duplicitný, príliš dlhý alebo naopak krátky metapopis,
– alebo ktoré stránky sú nefunkčné (chyba 404) či blokované.

Okrem dôležitých údajov vám Search Console umožňuje tiež nahrať vlastnú site mapu (vo formáte xml.). Site mapa môže pomôcť robotovi pri čítaní a indexácii vašej stránky. Najmä vtedy, ak je váš web príliš veľký a komplexný. Samotná sita mapa vám však nezaručuje lepšie výsledky a pozície vo vyhľadávaní. Rozhodne ňou ale nič nepokazíte a jej nahratie vám zaberie len pár sekúnd.

ako-vyzera-site-mapa

Ako sa dajú využiť údaje zo Search Console?

Samotné ovládanie a orientovanie sa v Search Console nie je zložité. Avšak na to, aby ste zobrazené údaje mohli pretaviť na cenné informácie budete potrebovať trochu času a tréningu. Ak máte na svojom webe poriadok, viete pre koho ho tvoríte a s akým cieľom, práca s dátami bude jednoduchšia. Aspoň približne totiž viete, čo v nich máte hľadať.

Použijem príklad z nášho webu:

Najviac organických návštev na NoIdentity web prichádza z kľúčových slov „wordpress temy“ a „wordpress instalacia“. To nás veľmi teší, máme totiž vlastnú sekciu s WP návodmi pre začiatočníkov. Odkaz, ktorý sa pod týmto kľúčovým slovom zobrazí je na článok Inštalácia WordPress témy a úprava vzhľadu. V čom je teda problém?

Problém č. 1: Myslím, že je to náš úplne prvý článok a nepamätám si, že by sme ho od doby vzniku nejako upravovali. Čo to znamená? V článku nie sú žiadne odkazy na ďalšie články. Fakt, úplne vážne, trapas jak sviňa… Prečítate si a idete preč. Ešte raz, trapas!

Problém č. 2: Text článku by sa dal rozhodne lepšie optimalizovať na kľúčové slová. Zobrazovali by sme sa na vyšších pozíciách a mali by sme vyššiu mieru prekliku. Tak isto by sa dal napísať čitateľnejšie – príjemnejšie, zábavnejšie, vizuálne prívetivejšie.

Problém č. 3: Všimla som si, že chýba subscribe. Viem, že tam kedysi bol, menili sme však rozdelenie našich kategórií a po zmene sme ho zabudli pridať.

Výsledok: Vďaka Search Console som narazila na nedostatky, ktoré sú z pohľadu SEO kritické. Článok, ktorý som považovala za banálny má potenciál byť marketingovým ťahákom. Už teraz sa teším na porovnanie dát o návštevnosti starej a novej verzie článku.

Ak chcete zvýšiť prehľadnosť výsledkov a mať všetky dôležité údaje na jednom mieste, prepojte si Search Console s vašim Analytics účtom. Jednoducho a rýchlo si tak budete môcť skontrolovať vstupné stránky vášho webu, geografické zacielenie, dopyty z kľúčových slov a zariadenia, na ktorých ľudia váš web prehliadajú.

seo-search-console

2. Yoast SEO plugin

Tvoriť stránky vo WordPresse má rozhodne veľa výhod. Nezáleží na tom, či ste začiatočník alebo skúsený programátor, WP skrátka šetrí neuveriteľné množstvo času. Toto platí dvojnásobne, ak riešite optimalizáciu vášho webu. Existuje mnoho pluginov SEO pluginov, nemyslím si však, že nejaký dokáže tromfnúť Yoast.

Asi ste si všimli, že SEO nástroje sú väčšinou celkom drahé. Povedzme, že ceny môžu byť opodstatnené vzhľadom na to, koľko peňazí vám dokážu nielen ušetriť (inak minutých na reklamu), ale aj získať (dostanú k vám potencionálnych zákazníkov). Dobrá správa, Yoast má aj freemium verziu. A keby len to, tá free verzia stojí za to!

Čo všetko dokážete s Yoast SEO pluginom:

vytvárať meta popisy,
upravovať slugy,
zadávať kľúčové slová optimalizácie textu
 (1 kľúčové slovo vo freemium verzii, ale to celkom stačí),
analyzovať čitateľnosť vášho textu,
upravovať open graph dáta,
– alebo vytvárať site mapy.

Rozdiely vo free a premium verzii nie sú zásadné, no rozhodne môžu prispieť ku kvalite vašej optimalizácie. Ide najmä o možnosť optimalizovať texty na niekoľko kľúčových slov (5), vytvárať trvalé presmerovania (kód 301) nefunkčných stránok či vidieť náhľady príspevkov zdieľaných na sociálnych sieťach. Samozrejme máte tiež možnosť využiť 24/7 podporu a mnoho iných vychytávok.

Skúste si nainštalovať Yoast SEO plugin a uvidíte ako veľmi sa zlepší nielen viditeľnosť vášho webu, ale tiež čitateľský zážitok.

yoast-seo-plugin

3. Keyword Tool

Skôr než začnete písať blogový príspevok alebo tvoriť obsah pre váš nový web je dobré spraviť si rešerš kľúčových slov. Ciest, ako sa dostať k vhodným kľúčovým slovám je niekoľko – vlastná hlava, sledovať konkurenčné weby, vyhľadávanie na vlastnej stránke, Search Console (návšteva z vyhľadávania). Netreba však zabúdať na silu automatického dopĺňania. Dobrým pomocníkom môže byť Keyword Tool.

Keyword Tool je nástroj na generovanie kľúčových slov. Odkiaľ tieto slová berie? Z Google Suggestu. Možno sa teraz pýtate, prečo teda neťukať slová do Googlu a sledovať, čo sa mi v boxe vyhodí. Pretože by vás porazilo.

keyword-tool-klucove-slova-navrhy

Možno sa zdá, že vo free verzii toho nedostanete veľa, takmer všetky dôležité informácie sú predsa skryté. Ak sa však pozrieme na čas, ktorý nám práca s Keyword Tool zaberie a vydelíme ho množstvom návrhov, ktoré dostaneme, rozhodne to nie také zlé. 🙂

4. Siteliner

Vytvárať kvalitný a originálny obsah je dnes pre SEO nesmierne dôležité. Určite viete, že sa  neodporúča kopírovať (kradnúť) obsah z iných stránok a blogov. Google vás odhalí a naparí vám penalizáciu. Problémom však môže byť aj duplicitný obsah, ktorý vytvárate vy sami na svojom webe.

Príliš časté používanie podobných viet alebo slovných spojení vás môže dostať do problému. Je preto dobré kontrolovať si texty na vlastnom webe. Aby ste nad tým nestrávili celú večnosť, je tu nástroj menom Siteliner. Funguje jednoducho. Zadáte URL vašej stránky, a o chvíľu máte report, ktorý vyzerá asi takto:

siteliner-duplicitne-interne-linky

Vo free verzii máte možnosť používať Siteliner raz mesačne. Čo je vzhľadom na premiéru rýchlosť pridávania obsahu určite postačujúce.

5. MOZ free SEO Tools

MOZ je výborný all-in-one SEO nástroj, ktorý nájde svoje uplatnenie ako u jednotlivca, tak aj v digitálnych agentúrach. Pre obyčajného smrteľníka však môže byť jeho cena obrovským problémom – začína na sume $99 mesačne. Našťastie MOZ ponúka aj malý náhľad toho, čo všetko dokáže. A že to celkom stačí, sa môžete presvedčiť hneď po dočítaní tohto článku. 🙂

1. Keyword Explorer

Nástroj na meranie parametrov kľúčových slov. Len zadáte vybrané kľúčové slovo a Keyword Explorer vám vyhodí ďalšie návrhy k tomu slovu, mieru konkurencie, pravdepodobnosť prekliku a tiež SERP analýzu.

moz-keyword-explorer

2. Link Explorer

Nástroj na zlepšenie linkbuildingu a sledovanie konkurencie. Vpíšete URL adresy webu, ktorý vás zaujíma a dozviete sa, aká je autorita tejto domény (Domain Authority) a koľko odkazov na ňu smeruje (Inbound Links). To ale nie je všetko, vidíte aj odkiaľ dané odkazy prichádzajú a aká je odkazujúca fráza. Táto skutočnosť vám môže pomôcť v hľadaní nových potenciálnych zdrojov publikovania a sledovať aktivity konkurencie.

Jedinou nevýhodou zadarmo verzie je, že môžete preskúmať len 10 stránok mesačne. Ak však budete narábať s nástrojom rozumne, postačí vám to.

moz-link-explorer
moz-inbound-links

3. MozBar

Ak nechce strácať čas a mať prístup k dôležitým informáciám priamo počas prehliadania, MozBar môže byť riešením. Ako názov napovedá, ide o rozšírenie prehliadača, ktoré vám umožní vidieť dôležité informácie o prehliadanom webe – autoritu domény a konkrétnej stránky, počet odkazov smerujúcich na stránku a tiež rýchlosť načítania webu.

Hoci toho vo free verzii MozBaru nenájdete veľa, tieto informácie vám môžu pomôcť pri prvotnom rešerši a budovaní vašej off-page SEO strtégie.

mozbar-seo-analyza
mozbar-serp

Ak s optimalizáciou pre vyhľadávače len začínate, odporúčame vám prečítať si tiež náš článok o tom, ako začať so SEO a prečo je pre váš web dôležité.

Meno*
E-mail*
Web
Komentár*

close

Čerstvé novinky

dajte-si-sisku

Páči sa vám článok?

Pridajte sa k nám a dostávajte tipy na články, ktoré vám pomôžu vybudovať unikátnu webovú identitu.