NoIdentity

NoIdentity

Ako začať so SEO?

Napísala Scarlett

Keď som začínala s tvorbou stránok vrcholom celého procesu bolo pre mňa spustenie webu. Keďže išlo o osobnú web stránku, jediné, čo ma trápilo bolo už len pridávanie obsahu. Celkom naivne som si myslela, že stačí, keď budem pridávať kvalitný obsah pre relatívne úzko profilovanú skupinu návštevníkov a môj web si bude nažívať spokojným životom. Okrem čudných zámorských návštev a zopár pokusov o hacknutie to tam však veľmi nežilo. V tom čase som samozrejme nevedela nič o tom, čo to SEO je a ako funguje.

Dnes už sa našťastie pred výrazom „optimalizácia webu pre vyhľadávače“ tak ľahko neskryjete. A aj keď to môže byť otravné – lebo povedzme si úprimne, valí sa na nás z každej strany – čím skôr mu začnete venovať pozornosť, tým lepšie. Možno vaša cesta bude podobná ako tá moja. Od nenávisti ku Googlu cez obdivovanie inteligencie ich googlebota až po zmierenie, že bez trvalého vzdelávania a záujmu o SEO to skrátka s tvorbou webov nemôžem myslieť seriózne. A predpokladám, že vy to tiež myslíte vážne a na vašom biznise alebo projekte vám úprimne záleží. Poďme teda na to!

seo-pod-kontrolou

Čo je pre SEO dôležité?

Dobré SEO je výsledkom dlhodobého procesu. V prvom rade musíte neustále sledovať viacero parametrov optimalizácie naraz. SEO je o multitaskingu a odhodlaní učiť sa nové veci. Platí to najmä vtedy, ak nemáte finančné zdroje na zaplatenie tímu odborníkov. Na začiatok však celkom postačí vaše odhodlanie a dodržiavanie jednoduchých pravidiel.

Pri optimalizovaní vašej stránky z pohľadu vyhľadávačov by ste mali myslieť na týchto 6 faktorov.

1. Počet a kvalita odkazov

Google zoraďuje výsledky vyhľadávania podľa niekoľkých parametrov. Počet a kvalita odkazov smerujúcich na vašu doménu a jednotlivé stránky je jedným z nich. Čím viac odkazov na vás smeruje, tým ste úspešnejší – posúvate sa na vyššie pozície vo vyhľadávači.

Treba však myslieť na to, že kvantita sa nerovná vždy aj kvalite. Ak budete dávať nezmyselné odkazy na nezmyselné stránky, robot vás okamžite prekukne. Dôsledkom môže byť penalizácia celej stránky alebo jednotlivých URL adries. Trápiť sa s prácou, ktorá vás môže posunúť nižšie sa veľmi neoplatí. Buďte preto obozretný a nesnažte sa podvádzať.

2. Kľúčové slová na stránke

Stanovenie kľúčových slov by malo byť prvým krokom optimalizácie. Je dobré, ak ste nad nimi začali premýšľať ešte skôr ako váš web vôbec existoval. Kľúčové slová sú kostrou vašej stránky. Ak ich nezvolíte správne, celý projekt sa vám môže veľmi rýchlo začať rozpadávať. Dôležité je stanoviť si reálne ciele – nesnažte sa byť prvý, snažte sa byť dobrý v tom, čo robíte alebo ponúkate. To znamená vyberať si kľúčové slová s nižšou mierou konkurencie.

seo-lupa

Nemôžete dúfať, že tromfnete web, ktorý sa nachádza na prvom mieste vo vyhľadávaní. Prvé miesto stojí niekoľko rokov sústavnej práce a cielene vyvíjaných stratégií. Ak je vašim cieľom ponúkať kvalitu a originalitu, máte vynikajúcu štartovaciu pozíciu. Predbehli ste viac ako 50% webov zameraných výlučne na vlastný profit.

Popri úprimnosti myslite aj na technické atribúty umiestňovania kľúčových slov. Kľúčové slová by sa mali nachádzať v URL adrese, nadpisoch, v obsahoch článkov a tiež na viacerých miestach vašej stránky. Hustota používania je tiež dôležitá, no nepreháňajte to. Prirodzenosť je dôležitejšia ako dosiahnutie percentuálneho maxima. Skloňovanie či používanie synoným je taktiež dovolené, dokonca sa odporúča.

4. Návštevnosť stránky a dobre zvolená cieľovka

Správne zvolené kľúčové slová a kvalitné odkazy smerujúce na vašu stránku prinášanú návštevnosť. Miera návštevnosti stránky je ďalším dôležitým faktorom ovplyvňujúcim vašu pozíciu vo vyhľadávači. Nejde však len o to dostať ľudí na stránku, dôležité je udržať ich tam.

Vašim cieľom je udržať si čo najnižší bounce rate. Ak máte príliš vysokú mieru okamžitých odchodov, Google môže vašu stránku vyhodnotiť ako nezaujímavú. To má za následok nižšie pozície vo vyhľadávaní. Preto je dôležité mať jasno v cieľovej skupine. Ak sa na vašu stránku dostane niekto náhodou, pravdepodobnosť, že okamžite odíde je vyššia. Čím špecifickejšie publikum si zvolíte, tým väčšie šance na úspech máte. Pamätajte na to, že široká verejnosť je zle zvolená cieľovka. Buďte špecifický a vyberavý!

5. Užívateľský zážitok a miera zapojenia

Zásada č. 1: nech robíte čokoľvek myslite najmä na svojich návštevníkov. Možno sa vám to zdá trochu prehnané. Veď vaša stránka by mala prinášať ovocie najmä vám, nie? Nuž, nie tak celkom. Vzťah medzi vami a návštevníkmi vašej stránky by mal byť recipročný. Sú pre vás dôležití, sú publikom, ktoré potrebujete pre život svojej stránky.

Dizajn stránky značne ovplyvňuje užívateľský zážitok. A vy predsa chcete, aby sa návštevníci u vás cítili dobre, aby si prezeranie vášho webu užívali. Nejde len o rozmiestnenie a veľkosť tlačidiel či výber farebnej schémy. Ide o psychológiu návštevníka. Snažte sa veci robiť jednoducho, jasne a zábavne. Dlhé rozmýšľanie, neschopnosť niečo nájsť, hŕba textu a iritujúce farby vám môžu výrazne zvýšiť bouce rate. Buďte user-friendly!

Chcete sa dozvedieť niečo viac o tom, ako funguje webový dizajn? Prečítajte si náš článok o webovom dizajne a teórii farieb. Dozviete sa, aké princípy dizajnéri využívajú či ako dosiahnuť farebnú harmóniu.

6. Kvalita obsahu
Zásada č. 2: zabudnite na klišé a nevkusné reklamné frázy. Chcete vedieť ako na SEO? Originalitou. Obsah je pre SEO rovnako dôležitý ako dobré technické fungovanie vašej stránky. Môžete mať ten najrýchlejší web na svete, no bez kvalitného a unikátneho obsahu vám bude k ničomu. Snažte sa tvoriť úprimný a zaujímavý obsah s pridanou hodnotou. Čo tým myslím? Ponúknite ľuďom niečo, čo na inom webe nenájdu. Môže to byť napr. osobnejší prístup v písaní, dôkladné návody, zdieľanie svojho know-how alebo free veci na stiahnutie. Najdôležitejším pravidlom je tvoriť obsah pre ľudí, nie pre googlebota. V opačnom prípade môžete skončiť nielen bez publika, ale tiež s penalizáciou.

seo-rychlost-stranky

Dobré SEO je o vytrvalosti

Vytrvalosť a trpezlivosť nie sú práve tie najobľúbenejšie slová. Nesú v sebe istý pocit stagnácie a nečinnosti. Prinášajú však dlhodobé výsledky. SEO je ako domáce zvieratko, o ktoré sa musíte neustále starať. Je o vytvorení rutiny a jej dodržiavaní, o pokusoch a omyloch a o neustálom učení sa. Preto je dobré mať plán.

SEO je o dobre zvolenej stratégii. Ujasnite si, aká je vaša cieľová skupina. Spravte si rešerš kľúčových slov a vystavajte podľa nich obsahovú kostru vašej stránky. Vytvorte si plán publikovania článkov a zdieľania obsahu na sociálnych sieťach. Spravte si zoznam podobných webov a zistite, či by vám mohli pomôcť pri stavaní linkbuildingu. Tvorte unikátny a kvalitný obsah.

Neverte ľuďom, ktorí tvrdia, že vás zviditeľnia za pár dní alebo týždňov. Dobré SEO sa buduje prinajlepšom niekoľko mesiacov. Ak sa však do toho raz ponoríte, verte mi, že vás to začne baviť. Získate totiž pocit, že máte pod kontrolou budúcnosť vašej stránky. Okrem toho sa stanete tiež lepším manažérom svojho času a vybudujete si úprimnejší vzťah k svojim návštevníkom.

Menej a teórie a viac praxe! SEO je aj o využívaní vhodných nástrojov – na kontrolu duplicitného obsahu, overovanie spätných odkazov či určovanie kľúčových slov. Tieto nástroje sú však zväčša drahé. Preto sme sa rozhodli napísať článok o 5 efektívnych SEO nástrojoch, ktoré sú celkom zdarma a jednoduché na ovládanie.

Meno*
E-mail*
Web
Komentár*

close

Čerstvé novinky

dajte-si-sisku

Páči sa vám článok?

Pridajte sa k nám a dostávajte tipy na články, ktoré vám pomôžu vybudovať unikátnu webovú identitu.