NoIdentity

NoIdentity

Psychológia farieb a jej využitie vo webovom dizajne – 1. časť

Napísala Scarlett

Ako to s dizajnom svojej stránky nepokašľať a ako postrčiť ľudí tým správnym smerom? Výberom vhodných farieb. Pomôže vám psychológia farieb!

Farby sú výborným komunikačným kanálom. Ak ste šikovný, môžu pracovať pre vás. Ak nie, môžu celkom zničiť dizajn vašej stránky. Psychológia farieb môže výrazne ovplyvniť pohyb ľudí na stránke a postrčiť ich k tomu, aby vykonali požadované akcie. Na to ale musíme vedieť čo stimuluje ľudský mozog a ako tieto stimuly fungujú.

Základom je jednoduchosť. Internet nie je kniha, nepripájame sa, aby sme rozjímali. Napriek tomu, že je zdrojom informácií, očakávame, že sa k nim dostaneme rýchlo a jednoducho. Ak sa pri tom ešte aj zabavíme, absolútna výhra! Komunikácia by mala byť jasná a oslovovať skôr naše pudy než intelekt. Dôvodom je aj to, že virtuálny svet sa správa inak ako realita, ktorú poznáme. Neexistuje v ňom čas a priestor – systémy, bez ktorých sme celkom stratení. Aby bol internet user-friendly, musí napodobovať našu realitu.

Farby sú tiež súčasťou našej reality a ich vplyv na naše správanie má korene v dávnych časoch vývoja človeka. Psychológia farieb je témou, ktorá spája neurovedcov, umelcov a dizajnérov. Existuje niekoľko platných princípov ako a ktoré farby používať, ak chcete dosiahnuť konkrétny pocit či zážitok. Ukážeme si to na príklade jednotlivých farieb.

Chcete sa dozvedieť niečo viac o tom, ako farby vznikajú a ako spolu komunikujú? Prečítajte si náš článok o webovom dizajne a teórii farieb. Dozviete sa tiež, aké princípy dizajnéri využívajú či ako dosiahnuť farebnú harmóniu.

 Červená #C52121 

Červená je farbou, ktorá najviac priťahuje našu pozornosť. Ak chcete, aby váš dizajn uspel, choďte do toho s červenou! Nie tak celkom… Ide o zaužívaný názor, no s červenou treba byť obozretný. Jej významy sú výrazne ambivalentné. To, že priťahuje našu pozornosť je pravda, dôležitá je však asociácia, ktorá sa nám pri pohľade na červený objekt vybaví.

Ak na stránke použijete červený call to action prvok, môžete riskovať, že ľudí vystraší a vy prídete o svoje kliky. Červenú si okrem dravosti asociujeme aj s nebezpečenstvom. Červený gombík v nás vyvolá pocit strachu, niečo na čo rozhodne nechceme klikať a od čoho chceme čo najrýchlejšie odísť.

klikni-na-mna-gombik
Na ktorý gombík by ste klikli?

 

Vnímanie červenej farby závisí v mnohom od kontextu. A teraz nemyslím len kontext danej stránky, ale tiež kultúrny. Je rozdiel pozrieť sa na plechovku Coca-Coly a na starý plagát komunistickej propagandy. Oboje vo vás vyvolá pocit vyburcovania k činu, no s celkom odlišnou výslednou emóciou.

Červená farba burcuje naše pudy, no znižuje náš intelekt. Smutné, že? Bohužiaľ je to však pravda. Náš mozog reaguje na červenú citlivejšie ako na ostatné farby. Dôkladnejšie to popisuje zaujímavý článok o neurovede farieb z dizajnového portálu Canva. (Snáď náš ID Blog teraz nepríde o čitateľov.) Ak chcete, aby váš dizajn komunikoval jasne a priamočiaro základné emócie a potreby človeka (strach, hnev, radosť, túžbu…) môžete to s červenou skúsiť. Buďte však opatrný. Ak návštevníkovi nie je vaša správa jasná, môžete si byť istý, že pri pohľade na červenú nebude chcieť rozmýšľať. Červenou sa dá veľa získať, ale tiež rovnako veľa stratiť. Moja rada: vyhnite sa jej, pokiaľ s dizajnom len začínate.

red-storm-henryvdwal
Red Storm by Henryvdwal on Creative Market

sputnik-tugcu-design-co
Sputnik Typeface by Tugcu Design Co. on Creative Market

 Oranžová #FF8210 

Psychológia oranžovej farby je na tom v porovnaní s červenou výrazne lepšie. Ak chcete vytvoriť živí a smelý dizajn, oranžová je jednou z tých farieb, pre ktorú by ste sa mali rozhodnúť. Oranžová pôsobí plno a hrejivo a zároveň ju tak ľahko neprehliadnete. Má teda veľa spoločné s červenou, no jej pôsobenie na naše správanie nie je také problematické. Stále je však dobré vyvarovať sa jej použitiu pri call to action prvkoch – signalizuje možné nebezpečenstvo, varovanie.

warning-gombik-oranzovy
Keď vidíme oranžový gombík, vidíme “WARNING” – varovanie pred nebezpečenstvom. Oranžová farba nás nenabáda k interakcii s call to action prvkom. Samozrejme, sú isté výnimky, no to si radšej nechám na samostatný článok. 😉

 

Saturovaná oranžová komunikuje energickosť a smelosť alebo tiež mladosť: rôzne vitamínové doplnky, Fanta alebo iné sladené nápoje. Často sa používa tiež v retro dizajne. Veľmi populárna je kombinácia oranžovej a modrej – komplementárnej farebnej dvojice. Bledšie odtiene oranžovej sú zase veľmi prívetivé, priateľské a hrejivé. Dobre sa dajú využiť napríklad ako pozadie textu na blogu. Čítanie bude také príjemné, že nebudete chcieť odísť. Viditeľnosť a prívetivosť oranžovej však mnohé spoločnosti využívajú aj na komunikáciu dôvery a cenovej dostupnosti: Amazon, easyJet, TNT, Orange.

orange-paint-strokes-aesthetic-domain
Paint Strokes – Orange Cream by AestehticDomain on Creative Market

Výraznosť oranžovej však môže byť občas trochu paradoxná. Oranžovú vidíme napríklad v ohni, vyvoláva v nás pocit tepla ako aj neznesiteľnú páľavu. Preto sa dá efektívne využiť aj na komunikáciu teroru, strachu a hororu. Stačí si predstaviť halloweensku tekvicu alebo film Clockwork Orange.

ultra-violet-nowheresburgh
NWB Ultra Violent – Designer’s Cut by Nowheresburg on Creative Market

 Žltá #FEDA15 

Začneme tou zaujímavejšou časťou. Ak ste si povedali, že žltou farbou akákoľvek ambivalentnosť končí, sklamem vás. Psychológia žltej farby spája asociácie s radosťou, hravosťou či luxusom a zároveň nebezpečím, smrťou a strachom. Hororový efekt žltej je najviac viditeľný v kombinácii s čiernou. Žltý text na čiernom pozadí doslova kričí o pomoc (alebo o sebazáchovné odvrátenie zraku).

wet-floor-cierna
Rozdiel v kontexte použitia žltej a čiernej farebnej kombinácie.

wet-floor-zlta

Vysoký kontrast žltej s čiernou alebo tmavými farbami však využíva aj mnoho mimovládnych organizácii bojujúcich za ľudské práva, napríklad Amnesty International. Nájdete ju aj na mnohých plagátoch informujúcich o chudobe a charitatívnej pomoci.

Žltá je samozrejme aj prejavom energickosti a rýchlosti. Preto je obľúbenou farbou športových áut a nájdeme ju aj v logu značky Ferrari. Práve pre tieto jej vlastnosti ju majú radi aj webový dizajnéri.

V kombinácii so saturovanou modrou, ružovou alebo fialovou sa často používa vo webovom dizajne. Stránky mnohých dizajnérskych štúdií alebo marketingových agentúr sú v týchto farbách. Aj keď má žltá veľa marketingových výhod, jej problémom je zlá čitateľnosť. Ak ju chcete použiť v texte, musíte sa preto poriadne vyhrať s typografiou. Čo je náročné, ak nie ste skúsený dizajnér. Nevhodne zvolený font, zlá veľkosť, príliš malé alebo naopak veľké medzery medzi riadkami – to všetko môže zruinovať dizajn vašej stránky. So žltou teda opatrne a radšej v menšom pomere. Čím menej, tým viac vynikne.

diadora-bright-delivery-first-chapter
Diadora Bright Delivery kampaň – 1. chapter, zdroj: https://www.awwwards.com/sites/diadora-bright-delivery

color-blok1-the-routine-creative
Rozdiel v pôsobení žltej farby.

color-blok2-the-routine-creative
Color Block – Colored Font by The Routine Creative on Creative Market

 Zelená #4FD54D 

Psychológia zelenej farby je v porovnaní s červenou, oranžovou a žltou významovo bezpečnejšia. Všimli ste si, že mnoho call to action gombíkov na stránkach býva zelenej farby? Ide o najmä o stránky, ktoré vo svojej farebnej schéme používajú tiež modrú a bielu farbu. Sú to zväčša stránky firiem a blogov venujúcich sa IT sektoru alebo online marketingu, no patrí medzi ne aj Facebook.

optimnonster-green-button
Zdroj: https://optinmonster.com/

facebook-green-button
Zdroj: https://www.facebook.com/

Zelená v nás vyvoláva pocit dôvery, pohody a pozitívneho naladenia. Je to tiež farba signalizujúca bezpečie a dobrú voľbu – zelené svetlo na semaforoch. Pozitívne vnímanie zelenej a jej asociácie s prírodou využívajú hlavne bio produkty a produkty komunikujúce zdravie a vitalitu. Zužovať význam zelenej len na tento okruh by však bolo chybou.

ecofont-airunreal
EcoFont by airunreal on Creative Market

 

Tmavšie odtiene zelenej dobre komunikujú napríklad odkaz bohatstva a sofistikovanosti: Lacoste, Jaguar. Rovnako môžu naznačovať aj stabilitu a pohodou: Starbucks. Výrazné odtiene zelenej komunikujú zase mladosť, modernosť, sviežosť a osobitosť: Xbox, Spotify, Sprite, Monster Energy, Tic-Tac.

To však nie je všetko. Hovorila som, že zelená je pomerne bezpečná farba. Nebola by som to však ja, keby som neupozornila aj na jej temnú stránku. Výrazné tmavé odtiene zelenej vytvárajú jedinečnú atmosféru mysterióznosti, ktorú chcete za každú cenu preskúmať. Skvelý príkladom sú tieto dva dizajny z Creative Marketu.

railcar-display-typeface-tyler.nu-design-studio
Railcar Display Typeface by Tyler.nu Design Studio on Creative Market

the-earth-icon-font-basari-design
The Earth – Icon font with 24 icons by Basari Design on Creative Market

Psychológia farieb je plná ambivalentnosti

Prešli sme si prvú polovicu základných farieb využívaných vo webovom dizajne a brandingu. Pamätáte si, ako som hovorila o tom, že ak sa naučíte dodržiavať základné princípy používania farieb podľa ich významu budete za vodou? Stále je to pravda, asi ste si však všimli, že psychológia farieb neponúka zrovna tie najjasnejšie interpretácie vplyvu farieb na človeka. Naše vnímanie farieb sa menilo spolu s našim vývojom. Ak si vezmeme o aký dlhý časový úsek ide, je zrejmé, že význam farieb sa menil v závislostí od veľkého množstva situácií.

Obrovské zmeny a rozdiely vo vnímaní farieb nastali aj pri formovaní rozličných kultúr. Západné kultúry v porovnaní s východnými majú mnoho krát iné, dokonca celkom opačné interpretácie farieb. Jediná farba, ktorú dokážeme vnímať podobne bez akýchkoľvek kultúrnych rozdielov je, zdá sa, červená. Táto skutočnosť vyplýva pravdepodobne z toho, že ide o farbu, ktorá je silne spätá s našimi pudmi. O tom, ako sa dá v dizajne a brandingu využiť modrá, fialová, biela a čierna si povieme niečo v ďalšom článku.

Vedeli ste, že ľudský mozog reaguje odlišne na červenú a na modrú farbu? Spravte si dobrú kávu, dajte si pauzu a nalaďte sa na pokračovanie článku o psychológii farieb vo webovom dizajne. Poznámka: nával kreativity po prečítaní je absolútne v poriadku. 

Meno*
E-mail*
Web
Komentár*

close

Čerstvé novinky

dajte-si-sisku

Páči sa vám článok?

Pridajte sa k nám a dostávajte tipy na články, ktoré vám pomôžu vybudovať unikátnu webovú identitu.