NoIdentity

NoIdentity

Psychológia farieb a jej využitie vo webovom dizajne – 2. časť

Napísala Scarlett

V druhej časti nášho článku o psychológii farieb sa pozrieme na modrú, fialovú, bielu a čiernu farbu. Ľudský mozog reaguje na tieto farby odlišne ako na farby teplých odtieňov – najmä, pokiaľ ide o modrú. Viaceré štúdie porovnávali pôsobenie červenej a modrej farby na mozgovú aktivitu človeka. Výsledok: modrá farba v nás stimuluje kreativitu a navodzuje pocit pokoja a dôvery. Okrem toho pod jej pôsobením dokážeme pracovať dlhšie a sústredenejšie. Ak však potrebujete pracovať rýchlo, bezchybne a s maximálnou pozornosťou, môže vám pomôcť červená. Červené prostredie je nápomocné najmä vtedy, keď potrebujete aktivovať svoje pamäťové centrum alebo kontrolovať text.

Vedecké experimenty mám rada. Či už ide o farby, správanie skupiny ľudí alebo jednotlivca. Väčšina z nich nám dokáže povedať veľa o tom, ako by mal vyzerať úspešný a dobrý dizajn. Poďme sa teda pozrieť na psychológiu jednotlivých farieb a povedať si niečo o tom, ako a kde ich môžeme vo webovom dizajne správne využiť.

 Modrá #0B1C48 

Napriek všeobecne obľúbenému použitiu modrej v dizajnoch korporačnej identity moja prvotná asociácia s modrou je vždy celkom iná. Poznáte blues? Určite! Možno ho nemáte radi, no tú známu bluesovú postupnosť tónov, ktorá vás núti klepkať nohou do rytmu ste už určite niekde počuli. Blues v preklade znamená ponurý, smutný a tiež trochu nostalgický. A kde je nostalgia, tam je aj trochu radosti, nádeje a kreatívneho odpútania mysle od reality.

Modrá síce signalizuje dôveru, profesionalitu a zodpovednosť, no jej kreatívny a hĺbavý rozmer dokáže byť minimálne rovnako zaujímavý. Zásadné rozdiely vo vnímaný modrej robí výber konkrétnych odtieňov a samozrejme kontext – rozloženie stránky, ostatné farby schémy, typografia, negatívny priestor…

Pozrite sa na príklad týchto dvoch WordPress tém. Prvá vyjadruje serióznosť a kvalitu ponúkaných služieb. Druhá sa naopak sústreďuje na pocit hĺbavej kreativity a chuti skúmať čo daná stránka ponúka.

westy-themes
Zdroj: https://www.thebestdesigns.com/themes/2018/westy-responsive-multi-purpose

midnight-studio
Zdroj: https://www.thebestdesigns.com/themes/2018/pofo-creative-portfolio-and-blog-wordpress-theme

Možno ste postrehli, že modrá je obľúbenou farbou IT sektoru. V tomto prípade nejde len o vyjadrenie dôveryhodnosti a profesionality, ale tiež čistoty, usporiadanosti a čerstvosti. Slová, ktoré by ste použili možno skôr pri potravinách, no narážam na: čistotu kódu, orientáciu v problematike a inovatívnosť v myslení.

Výborným príkladom je stránka firmy DeepMind, ktorá sa zaoberá výskumom v oblasti umelej inteligencie.

deep-mind
Zdroj: https://deepmind.com/

 Fialová #5C038C 

Využitie fialovej farby v brandingu a dizajne má zväčša jasný cieľ – odlíšiť sa, byť exkluzívny. Možno si poviete, že tento efekt sa dá predsa dosiahnuť aj inými farbami. To je síce pravda, no fialová dokáže komunikovať správy v zaujímavej subtílnej intenzite. Neprehovára k vám cez agresivitu ako červená a nesnaží sa vás dostať bezpečím zvyku a neutrality ako modrá.

Fialová farba je užívateľský príjemná. Vyvoláva v nás pocit nostalgie, individuality a kreativity, ale tiež moci a bohatstva. Psychológia fialovej farby sa vyznačuje spájaním hodnôt materiálneho a duchovného sveta – napr. podvojné vnímanie bohatstva.

courvoisier-vsop
Známa značka francúzskeho koňaku, ktorý prezentuje kultúrny a historický odkaz – obľúbený koňak Napoleona, a zároveň naznačuje exkluzivitu – nie každý si ho môže dovoliť kúpiť. Zdroj: https://www.courvoisier.com/uk/cognac/collection


Všimli ste si, akej farby je logo softvéru Microsoft OneNote? Fialové. Výberom fialovej farby dokázali výborne komunikovať ideu projektu: zachytiť moment kreativity. Nejde len o program na zapisovanie poznámok, upozorňujú na pridanú hodnotu týchto poznámok. Nie je náhoda, že fialovú (jej svetlejší odtieň) si pre svoje logo vybral aj Adobe InDesign – nástroj na vytváranie dokumentov pre tlač alebo digitálne médiá.

microsoft-onenote
Copyright Microsoft OneNote®

adobe-indesign
Copyright Adobe InDesigne®

Fialová je dobrou voľbou aj v prípade handmade alebo remeselných produktov. Šikovne sa dá využiť tiež v dizajne tech produktov. U mňa však najviac vyhráva použitie fialovej v tzv. brutalism web dizajne.

kroutsefs-a-pill-is-a-moon
Zdroj: http://apillisamoon.kroutsef.com/

kroutsefs
Zdroj: http://apillisamoon.kroutsef.com/

 

webconf-asia
Zdroj: https://www.webconf.asia/

 Biela #FFFFFF 

Biela farba je v modernom web dizajne veľmi preferovaná. Prečo? Dáva dizajnu vzdušnosť, jednoduchosť a je všestranne použiteľná. Práca s bielou farbou je dôležitým znakom minimalizmu. Moderný dizajn je čistý, obsahuje veľa tzv. negatívneho (bieleho) priestoru. Nuž a minimalistický prístup podporuje užívateľský zážitok, keďže prispieva k dobrej orientácii na stránke.

Zároveň však biela môže pôsobiť trochu chladne a vytvárať pocit odstupu medzi produktom a záujemcom. Táto skutočnosť sa však dá šikovne využiť v prospech firmy. Biela vám môže pomôcť vytvoriť identitu exkluzivity vášho produktu. Dobrým príkladom je spoločnosť Apple. Napriek tomu, že ich dizajn nie je výlučne biely, asociujeme si ho s pocitom čistoty, sebavedomosti a perfekcionizmu.

Nemusíte však mieriť tak vysoko, aby ste boli úspešný. Nikdy sa nesnažte niekoho tromfnúť alebo napodobiť. Vašim prvotným cieľom by malo byť vytvoriť užívateľsky priateľský dizajn – teda taký, ktorý je jednoduchý na orientáciu, intuitívny a jasne komunikuje ideu vášho produktu alebo služby.

Malú inšpiráciu môžete nájsť aj v týchto dizajnoch z Creative Marketu.

Ädda-minimal-design-wordPress-mlekoshi-design-concept
Zdroj: https://creativemarket.com/Mlekoshi/850435-Ädda-Minimal-Design-WordPress?

Mond-Agency-Portfolio-WP-Theme-mindlessguys
Zdroj: https://creativemarket.com/mindlessguys/1107482-Mond-Agency-Portfolio-WP-Theme

 Čierna #111310 

Možno ste si všimli, že kód nepatrí čiernej, ale jej odtieňu. Predstavujem vám „prvé“ pravidlo dizajnu: nikdy nepoužívajte čiernu. Čierna farba je v skutočnosti veľmi zle čitateľná a oku nelahodí. Napriek inému hexa kódu sa však nemení to, ako túto farbu vnímame.

Možno vás to prekvapí, no čierna je pomerne neutrálnou farbou. Vďaka dobrej kombinovateľnosti s ostatnými farbami je natoľko využívaná, že takmer stratila svoje negatívne konotácie. Ak chcete dobrú viditeľnosť, všestrannosť a jednoduchosť, zvoľte čierny text na bielom pozadí. Ide o klasiku, ktorú nemôže nič tromfnúť a to z toho dôvodu, že je maximálne praktická. A dizajn je predsa o úžitkovej estetike.

Cleo-Theme -Genesis-Framework-code+coconut
Zdroj: https://creativemarket.com/codeandcoconut/580592-Cleo-Theme-%E2%80%A2-Genesis-Framework

rafaelderolez
Zdroj: https://rafaelderolez.be/

Čierny dizajn pôsobí sofistikovane a elegantne, najmä v kombinácii s bielou. Veľmi častá je však aj dvojica čiernej s neónovo zelenou, tyrkysovou alebo žltou. Tieto varianty výborne prezentujú mladosť a dravosť.

canvas-united
Zdroj: https://www.canvasunited.com/

 

No to nie je všetko! To najlepšie vás ešte len čaká. Takto vyzerá skutočne premakaný minimalistický web dizajn. Nechajte sa inšpirovať UFOMAMMOOT digitálnou agentúrou:

ufomammoot
Zdroj: http://ufomammoot.de/en/culture/

Experimentujte a spoznávajte

“Najdôležitejšie je naučiť sa zopár princípov, ostatné je hračka.”
Koľko umeleckých smerov poznáte? Predpokladám, že každému z vás napadli aspoň tri alebo štyri. Teraz si otvorte Google a vyhľadajte slovné spojenie art history. Napriek možným rozdielom vo výsledkoch vyhľadávania som si istá, že sa vám zobrazilo zopár kúskov z renesancie, baroka, impresionizmu, pop artu a možno aj súčasného umenia. Všimli ste si tie obrovské rozdiely v použití farieb?

Pridržiavať sa istých pravidiel je fajn. Ľudský mozog nemá rád úplnú slobodu – nevie, čo s ňou má robiť, je vystrašený a panikári. Ešte lepšie je však experimentovať a posúvať tieto hranice ďalej. Browsujte, prezerajte a analyzujte stránky, ktoré počas dňa navštívite. Skúste si všímať, aké farby použili a rozmýšľajte prečo. Keď sa vám podarí dostať dizajn do oka, práca s farbami bude pre vás oveľa jednoduchšia a intuitívnejšia.

Nepodceňujte okolie. Zdrojom inšpirácie môže byť aj hrdzavá lampa na ulici. Ak vás niečo zaujme, nepochybujte o tom, bežte domov a experimentujte! Vytvorte si vlastnú farebnú schému, ujasnite si rozloženie stránky a komunikujte ideu projektu.

Veľa šťastného dizajnovania!

Vedeli ste, že oranžová môže evokovať strach a teror? Alebo že žltou sa dobre bojuje proti neslobode a na zelený gombík klikne najviac ľudí? Prečítajte si 1. časť nášho článku o psychológii farieb a ich využití vo webovom dizajne. Odhalíte temnú stránku farieb a zistíte, ako vytvárať efektívne call to action prvky.

Meno*
E-mail*
Web
Komentár*

close

Čerstvé novinky

dajte-si-sisku

Páči sa vám článok?

Pridajte sa k nám a dostávajte tipy na články, ktoré vám pomôžu vybudovať unikátnu webovú identitu.